Jak dbać o zęby na wakacjach?

Wkrótce rozpoczną się wakacje. Wyjedziemy na długo oczekiwany urlop, dzieci pojadą na kolonie i obozy. Przygotowujemy nasze walizki, kosmetyczki, garderobę. Zaopatrujemy się w dobrą książkę, krem UV, leki. Ale czy jesteśmy zdrowi? Czy nasze zęby nie będą powodem zepsutego wyjazdu i pustego portfela?

Kilka tygodni przed wyjazdem zalecam odwiedzić stomatologa. Zdrowe zęby i dziąsła, brak stanów zapalnych błony śluzowej jamy ustnej i prawidłowa higiena, nie tylko zaowocują pięknym uśmiechem, świeżym oddechem, ale i udanym urlopem bez przykrych niespodzianek w postaci bólu.

Głównym powodem bólu zębów jest próchnica. Głębokie ubytki prowadzą do odwracalnych, jak i nieodwracalnych stanów zapalnych miazgi objawiających się bólem czasowym lub ciągłym. Dolegliwości wzmagają zimne napoje i niektóre potrawy. Konieczne w takiej sytuacji jest leczenie stomatologiczne lub ratowanie się środkami przeciwbólowymi do czasu wizyty. Latem, podczas upałów najwięcej problemów sprawiają jednak zęby ze zgorzelinowym rozpadem miazgi oraz zęby martwe, zarówno mleczne, jak i stałe. Bakterie beztlenowe obecne w takich zębach, w ciepłe dni mają dogodne warunki do namnażania się, czego konsekwencją jest ból, obrzęk i wysoka temperatura. W takim przypadku nie obejdzie się bez wizyty u dentysty, a konsekwencją najczęściej jest utrata zęba i zażywanie antybiotyku. Jeżeli jesteśmy za granicą, warunki sanitarne gabinetu, nie zawsze są zadowalające, opłaty bardzo wysokie. Zęby z ubytkami próchnicowymi, martwe oraz te, które posiadają nieszczelne wypełnienia mogą dawać także dolegliwości bólowe wysoko w górach, podczas lotu samolotem, czy w trakcie nurkowania. Związane jest to z gwałtowną zmianą ciśnienia powietrza otaczającego i obecnego w tkankach zęba, które powoduje nieprzyjemne rozpieranie.

By uniknąć stresujących sytuacji i bez zakłóceń odpocząć, niezbędna jest wcześniejsza wizyta u stomatologa. Zaplanujmy ją odpowiednio wcześnie, by wystarczyło czasu na ewentualne leczenie ubytków próchnicowych.

Podczas urlopu nie zapominajmy o prawidłowej higienie jamy ustnej. Wtedy częściej podjadamy między posiłkami, pijemy słodkie soki, gazowane napoje, jemy lody, desery i inne łakocie. Wszystkie te przekąski zawierają duże ilości węglowodanów, które są główną przyczyną próchnicy. Zwrócić należy także uwagę na sałatki z dodatkiem octu winnego, które jedzone chętnie w upalne dni doprowadzają do erozji szkliwa. Aby zapobiec powstaniu niemiłej pamiątki z wakacji trzeba pamiętać o higienie jamy ustnej po każdym posiłku. Szczotkowanie zębów i języka, nitkowanie oraz płukanie to podstawowe działania higienizacyjne. Zaopatrzmy zatem nasze kosmetyczki w szczoteczkę do zębów, pastę z odpowiednim dla wieku poziomem fluoru, nitkę dentystyczną, szczoteczkę do języka, w razie potrzeby szczoteczki międzyzębowe, czy wykałaczki oraz antyseptyczny płyn do płukania jamy ustnej i bezcukrową gumę do żucia. Zalecam zabrać również środek przeciwbólowy, lek obniżający temperaturę, a także antybiotyk w dawce odpowiedniej dla osoby dorosłej, a jeśli podróżujemy z dzieckiem – także i dla niego. U osób, które są nosicielami wirusa opryszczki po przegrzaniu lub wychłodzeniu może pojawić się wykwit na czerwieni wargowej lub na śluzówce jamy ustnej. Warto zatem zabrać ze sobą miejscowe leki przeciwwirusowe. Wysyłając samo dziecko na wakacje można dla jego lepszej samooceny szczotkowania zębów, zaopatrzyć je w płyn lub tabletki do ssania, które wybarwiają płytkę nazębną i pokazują w ten sposób miejsca źle umyte.

W trakcie upałów pamiętać należy o piciu odpowiedniej ilości wody. Podaż płynów powinna wynosić około 2 litrów dziennie, co zapewni prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu a w tym wydzielanie dostatecznej ilości śliny. Åšlina jest ważnym czynnikiem działającym przeciw próchnicy zębów, ułatwia mówienie, trawienie i utrzymuje odpowiedni odczyn ph jamy ustnej.

Podczas wakacji zwiększa się nasza aktywność fizyczna, ale wraz z nią wzrasta o 30% liczba urazów zębów. W trakcie wspinaczki, jazdy na rowerze, rolkach , deskorolce oraz podczas gier zespołowych często dochodzi do złamań koron, głównie zębów przednich oraz wybicia całych zębów. Złamany lub wybity ząb należy przechowywać w soli fizjologicznej lub w ślinie w przedsionku jamy ustnej poszkodowanego, by nie doszło do wysuszenia jego powierzchni i jak najszybciej udać się do stomatologa. Istnieje duża szansa reimplantacji oraz prawidłowej odbudowy zęba.

Dbajmy o zdrowie przez cały rok. Dbajmy o zdrowe zęby zarówno swoje jak i naszych dzieci. Odwiedzajmy stomatologa regularnie, by uniknąć sytuacji, gdy zamiast wypoczywać na zasłużonym urlopie i miło spędzać czas, będziemy zmuszeni poszukiwać pomocy u przypadkowego, nieraz bardzo egzotycznego dentysty. Udanych wakacji!!!